laarsamericandream.reismee.nl

Laars American Dream - part 5 - The End

Hallo allemaal,

Dit is het dan, mijn 5e en laatste blog over mijn tijd in Amerika. Ik heb veel mooie herinneringen om op terug te kijken, veel geleerd, veel gezien, veel gegeten (tja... daarvoor is het Amerika), veel leuke mensen ontmoet en uiteraard ontzettend genoten! Dit blog is een 'kleine' samenvatting van mijn laatste twee weken in the US. 

Savannah, 14 December. Dit stadje is een echte aanrader voor iedereen die van geschiedenis houdt. Ik vond vooral de sfeer erg leuk, het is een gezellig stadje met goed eten en leuke winkels. Helaas kon ik maar 3 uurtjes genieten van deze mooie plaats maar als ik de kans heb om ooit terug te gaan dan zal ik dat zeker doen! Vervolgens gingen Mina en ik weer de weg op en hebben we Florence, Raleigh en Petersburg bezocht. Over Florence kan ik een ding zeggen, kerken zijn er in ieder geval genoeg! Wat je moet weten over Raleigh, ga lunchen @Beasley's Chicken & Honey. Officieel moet ik je adviseren om de wafel met kip te bestellen, hun signature... maar ik moet toegeven, ik durfde het zelf niet... Wat ik kan aanraden uit eigen ervaring is de vegetarische sandwich, deze is ongelooflijk lekker. Ik had er wel kip aan toegevoegd aangezien ik toch wel nieuwsgierig was naar de kip, daar staan ze namelijk deels om bekend. Echter was de sandwich met de toegevoegde kip ook echt een aanrader. Dus mocht je ooit in Raleigh komen, dan weet je alvast wat je gaat eten ;). Uiteindelijk kwamen we 16 december aan in Washington, we hadden het gehaald. Een week lang met de auto en alles was goed gegaan. Zelfs IN Washington DC, ja in het centrum, gereden. Ik was toch een beetje trots ;). 

In Washington zelf hebben we vooral veel toeristische plekken bezocht, uiteraard het Witte Huis (wat in het echt toch wel tegen valt), de Nationale Kerstboom, 'het monument', het Capitool en uiteraard ook een paar museums. De kunst in Washington was onwijs goed en ze hadden ook veel Nederlandse kunst en zelfs een tijdelijke Vermeer expositie, ons kikkerlandje was dus weer goed vertegenwoordigd. Bovendien kwam een vriendin, Benazir, een aantal uren met mij en Mina mee. Super leuk om haar weer even te zien. Helaas ging de tijd in Washington veel te snel voorbij en gingen we alweer door naar Philadelphia. Kerst hoefde ik in ieder geval niet te missen. Ik heb in Philly wel 5 verschillende kerstshows gezien! Het hostel was ook echt mega goed, JEEJ! en de 'Gost Tour' was hilarisch. Zeker doen als je de kans hebt, ook leuk om op die manier iets meer van de stad te zien. En toen op naar onze eindbestemming....

NEW YORK!! Whoehoe, ken je het gevoel dat je een stad al heel goed kent omdat het in elke film te zien is, ja dat dacht ik al. Of het gevoel dat je als klein kind had wanneer je naar een attractiepark ging en de parkeerplaats van het attractiepark opreed, je er bijna was en bijna uit de auto kon springen om vervolgens naar de ingang te rennen, dat gevoel? Dan kun je je vast ook voorstellen hoe ik mij voelde toen we met de bus naar New York gingen, toen NY in zicht was en we steeds dichterbij kwamen. Er ontstond een euforisch gevoel, tegelijkertijd ook heel onwerkelijk. Ik had niet verwacht dat dit zoveel in mij los zou maken, maar ja, ik voelde mij weer even zoals ik mij vroeger voelde als we naar de Efteling gingen. Blij, verbaasd, zenuwachtig, ongeduldig, enthousiast en ontzettend nieuwsgierig... Helaas ging dit gevoel snel voorbij toen ik met mijn 3 koffers vanuit Manhattan naar mijn Airbnb moest. De Uber deed er bijna 2 uur over want het verkeer was ongelooflijk. Dacht ik dat Washington al 'leuk' was, ik had NY nog niet meegemaakt. Manhattan is zo druk, zo zo druk, dit kun je je haast niet voorstellen. Ik kan mij geen stad in Nederland bedenken die qua verkeer op NY lijkt. Pff.. die drukte was wel erg veel, ik had dan ook twee dagen nodig om eraan te wennen. Vervolgens kon ik weer genieten van alles dat NY te bieden heeft, met als pareltje Central Park. Als je ergens in NY tot rust wilt komen en gewoon wilt genieten van alles wat er om je heen gebeurd, ga naar Central Park. Ik heb hier een dag doorgebracht maar je kunt hier dagen genieten, het zal nooit gaan vervelen! Hier liet ik ook nog even een van mijn dromen in vervulling gaan, schaatsen in Central Park. Ja... zoals in al die kerstfilms! Verder mocht ik mijzelf gelukkig prijzen met een voorstelling op Broadway (Chicago), een Gospel Concert, het New York City Ballet (The Nutcracker), een Jazz Concert @Dizzy Coca Cola Jazz Club, Carlo's Bakery, Magnolia Bakery (THEIR BANANA PUDDING IS TO DIE FOR!), veel pizza, The MET Museum, Louis Vuitton Museum, Jewish Museum, de Top of the Rock (Rockefeller Center), de beste rooftopbar ooit 230 fifth, de duurste maar tevens ook lekkerste steak ooit @Wolfgang en nog veel meer lekker eten... Tja dit is een kleine lijst met alle hoogtepunten van mij tijd in NY, maar er zijn ook 'diepte' punten.

Waaronder: geen witte kerst (maar wel 30 minuten sneeuw op kerstavond), de ongelooflijk slechte luchtconditie, de vieze metro's, de vele zwervers die zelfs met -10 op straat zitten en... mijn Airbnb ervaringen. Ja ik zal het namelijk even vertellen. Mijn verblijf in NY was opgesplitst, 9 nachten in NY, 5 nachten in Brooklyn. Echter twee dagen voordat ik van accommodatie zou gaan wisselen moest mijn host mijn verblijf in Brooklyn cancelen vanwege privéomstandigheden. Ik begreep het maar al te goed, alleen zat ik wel zonder verblijf 2 dagen voordat ik moest verhuizen. Het was ook nog eens Kerst, wat betekend hoogseizoen in NY, geen beschikbare kamers en/of torenhoge prijzen. Uiteindelijk kon ik blijven logeren bij Yueun, een vriendin van Mina, ze woont namelijk in New Jersey. Dit was echt top, en ik kon zonder stress gaan slapen die avond...  Tot ik de volgende ochtend wakker werd met politie aan mijn bed (sorry papa en mama, niks aan de hand niet schrikken ik had dit bewust ook nog niet verteld en gewacht totdat ik veilig thuis was, nu dus ;)). Ja, dat was niet zo heel fijn wakker worden kan ik je vertellen. Gelukkig was ik niet alleen en met nog 9 andere reizigers. Wat het probleem was? De verhuurder van het appartement werd aangeklaagd voor 'hotelpraktijken'. Tja het was dan ook een Airbnb en iemand had een melding gedaan bij de politie over het feit dat er waarschijnlijk illegale(?) hotelpraktijken plaatsvonden in het appartement. Hadden wij even geluk dat we met 10 mensen waren en allemaal via Airbnb geboekt hadden, maar het gaf wel een hoop stress. Gelukkig hoefde ik nog maar een nachtje daar te slapen en gelukkig zonder politie dit keer. Echter was het probleem wel serieus. Officieel moesten wij allemaal per direct het pand verlaten of onze verhuurder moest veiligheidsmaatregelen treffen, wat hij uiteraard niet deed... Toen ik weg was en veilig in New Jersey verbleef hebben ze er zelfs nog een officiële waarschuwing op de deur gehangen: 'VACATE DO NOT ENTER' geëindigd met, 'Violaters of this commissioner's vacate order are subject to arrest'. Was ik even blij, wat zeg ik, MEGA BLIJ, dat ik er niet meer was en de overige reizigers (inmiddels mijn NY vrienden) een vergoeding en nieuwe accommodatie kregen via Airbnb. Achja, ik ben er goed vanaf gekomen, er is niks ernstigs gebeurd, ik was veilig en laten we zeggen dat ik in NY gewoon pech had met mijn Airbnb's want in alle overige steden hadden we nergens last van!

En dan eindigde mijn reis met 5 super leuke dagen in New Jersey en New York. Ik waande me in Korea aangezien Yueun in Korea town in New Jersey woont. Super tof, echt alles is Koreaans en je hoort zelfs bijna niemand Engels praten. Dat was voor mij alleen wel een beetje lastig ;). Wat ik die 5 dagen gedaan heb? Nog meer tijd in NY doorgebracht, naar Brooklyn en Williamsburg geweest, veel Koreaans gegeten, New Years Eve op Times Square gevierd en naar de sauna geweest. Met als kers op de taart dat ik woensdagavond 3 januari net optijd, net voor de sneeuwstorm (bomb cyclone), terugvloog naar Nederland. 

Wat heb ik een geweldige tijd gehad samen met Mina en Yueun en iedereen die ik heb leren kennen op de uni of tijdens het reizen, het was top! Nu weer terug in Nederland en dankbaar voor alle lieve vrienden en familie hier. Dat 2018 een mooi jaar mag worden!


America you were fantastic & I will be back!

Love, Laar


To be continued...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!